Examinator Willemieke van Ginkel: 'Samen met mede-examinatoren huurde ik een vakantiehuisje.'
Willemieke van Ginkel werkt al sinds haar achttiende als docent. Tegenwoordig geeft ze geschiedenis en maatschappijleer op het vmbo en havo van het Johannes Fontanus College in Barneveld. Twaalf jaar geleden raakte ze via een collega betrokken bij de staatsexamens. ‘Mijn collega vertelde altijd zo enthousiast over alle bijzondere plekken waar hij kwam en hoe gezellig het was. Volgens hem was examinator zijn echt iets voor mij. Vlak voor de vakantie belde hij dat ze de dag erna examinatoren nodig hadden in Helmond. Ik ging erheen en was direct verkocht.’
Warm bad
‘Die eerste keer was ik natuurlijk nauwelijks voorbereid, maar ik kwam meteen in een warm bad terecht. Ik werkte samen met een ervaren examinator, dus kon de kunst afkijken. Omdat je de hele dag samen optrekt, leer je elkaar echt goed kennen. Ook op persoonlijk vlak. Door de Staatsexamens ken ik zoveel leuke, enthousiaste collega’s. Je wisselt ervaringen uit over het examinatorenwerk, maar ook lesideeën voor je eigen werk. Tegenwoordig zijn examinatoren veel beter voorbereid. Tijdens de examinatorendagen krijg je training. Je maakt voorbeeldvragen, leert hoe je een mondeling examen afneemt en verslag ervan maakt. Ik kijk er altijd weer naar uit. Die dagen zijn heel leerzaam en ook ontzettend gezellig. Het is een soort reünie van iedereen waarmee je elk jaar in de zomervakantie hecht samenwerkt.’
Kortere zomervakantie geen probleem
‘Je hoort weleens dat mensen geen examinator willen worden, omdat je dan een kortere zomervakantie hebt. Ik zie dat zelf niet als een minpunt. In het onderwijs heb je het voorrecht van veel vakantiedagen. Ik heb die zes weken zelf niet per se nodig. Bovendien voelen de staatsexamens niet als werk. Je bent weliswaar de hele dag bezig, toch is de sfeer heel anders. Zo huurde ik een keer samen met zes mede-examinatoren een vakantiehuisje vlakbij de examenlocatie. Overdag namen we examens af. ’s Avonds gingen we uit eten, tennissen, naar het zwembad. Het voelde alsof we met z’n allen op vakantie waren!’
Extra gemotiveerd
‘Ik heb diep respect voor de gedrevenheid die ik zie bij kandidaten. Ze gaan vol voor hun diploma, ondanks hun tegenslagen. Bijvoorbeeld doodzieke examenkandidaten, die toch nog ruimte in hun hoofd vinden om te studeren. Dat vind ik zo knap! Daar kunnen de leerlingen op mijn school een voorbeeld aan nemen. Als ik mijn leerlingen vertel wat ik meemaak als examinator, zie ik dat het ze aan het denken zet.’
‘Ik ben ook in de jeugdgevangenis geweest. Sommigen kandidaten zitten al jaren opgesloten en staan nauwelijks in contact met de buitenwereld. Dat maakt een maatschappijleer examen een stuk lastiger. Sociale media hebben ze niet, maar media is wel een examenonderwerp. Zelf moet je bij binnenkomst alles afgeven en de rest van de dag missen: je telefoon, je tablet. Daardoor voel je hun afzondering ook. In hun antwoorden hebben ze het altijd over ‘buiten’. Alsof de maatschappij een totaal andere wereld is, die zij alleen uit hun lesboek kennen. Heel indrukwekkend. Behalve bij het onderwerp ‘criminaliteit’. Vaak weten ze meer dan ik, haha! Je merkt dat ze keihard leren. In de gevangenis deel je zelden een onvoldoende uit.’
Mooi werk
‘Ik vind het belangrijk om iets te doen voor leerlingen die buiten het reguliere onderwijs hun diploma halen. Iedereen heeft een andere studieweg bewandeld. Ik ga elke keer weer nieuwsgierig naar de examenlocatie, benieuwd naar de verhalen van de kandidaten. Als je hart hebt voor het onderwijs en iets wil doen voor een ander, dan is dit zulk mooi werk!’