Diploma halen en op naar de universiteit

Als alles goed gaat, haalt Laura Swaager dit jaar haar vwo diploma via de staatsexamens. Laura zit in 6 vwo op het Gentiaan College in Apeldoorn. Naast haar schoolwerk is ze voorzitter van ‘Stem van de vso-leerling’, waarmee ze opkomt voor de belangen van leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs, zoals zijzelf. Laura heeft grote plannen. Om te beginnen wil ze muziekwetenschappen studeren. Daarna wiskunde en sterrenkunde. “Ik wil later op de universiteit werken. Onderzoek doen en promoveren. Er is nog zoveel te ontdekken!”

Laura Swaager hoopt dit jaar haar vwo diploma te halen via de staatsexamens.

Brandalarm

“Ik doe mijn examen verdeeld over een aantal jaar. In 2020 deed ik staatsexamen voor Engels. In 2021 deed ik Frans, Duits, wiskunde en biologie. Dit jaar sluit ik het af. De eerste keer wilde ik vooral kijken hoe zo’n staatsexamen werkt. Eigenlijk zou ik vorig jaar de ene helft afronden en dit jaar de rest, maar ik zakte helaas voor wiskunde en biologie.

Alles ging fout. Bij wiskunde ging het brandalarm af, midden in mijn mondeling. Ik kreeg een paniekaanval. De twee examinatoren probeerden me nog te kalmeren, maar ik was compleet uit mijn focus. Achteraf bleek dat leerlingen het brandalarm hadden ingedrukt om onder hun examen uit te komen. Ik baalde enorm. Wiskunde is mijn beste vak. Dus de teleurstelling was groot. Gelukkig kon ik de knop snel omzetten: dit jaar gaat het lukken!”

Voortgezet speciaal onderwijs

“Het Gentiaan College is een school voor voortgezet speciaal onderwijs. Iedereen op mijn school doet staatsexamen. Ik zit in een klas, maar ben de enige die vwo doet. Ik heb mijn eigen lesprogramma en krijg les van docenten op afstand. Op school heb ik wel een mentor bij wie ik terecht kan. Voor mij werkt dit veel beter dan toen ik nog op een reguliere school zat. Ik verveelde me kapot. Nu kan ik mijn eigen tempo aanhouden. In plaats van dagenlang luisteren naar docenten die herhalen wat in het boek staat. Op mijn oude school was ik contant bezig met me aanpassen aan iedereen. Ik raakte overspannen.

Toen ik thuis zat, deed ik vanuit huis schoolwerk. Dat ging eigenlijk heel goed. Dus zocht ik een school die daarbij aansloot. Ik heb het syndroom van Asperger, een vorm van autisme, dus kon terecht in het speciaal onderwijs. Mijn huidige school bood als een van de weinige vso-scholen vwo-niveau aan. Dus de keuze was snel gemaakt. Al vind ik het wel jammer dat ik op deze school geen wiskunde D kan volgen. Wiskunde D is een extra uitgebreide vorm van wiskunde. Een goede voorbereiding op een wiskunde studie. Muziekles geven ze helaas ook niet.”

Oneindig nieuwsgierig

“Als ik mijn diploma haal, wil ik eerst muziekwetenschappen studeren. Daarna wiskunde en sterrenkunde. Ik ben zeventien en zie mezelf nog niet op kamers wonen. Voor wiskunde en sterrenkunde zou dat moeten, omdat heen en weer reizen te ver is. Ik vind muziek maken heel leuk. Vandaar dat ik eerst muziekwetenschappen ga doen. Ik speel piano, elektrische gitaar, basgitaar, akoestisch gitaar, drum en mondharmonica. Ik wil altijd alles kunnen, haha. Ik sluit niks uit, maar ik denk niet dat ik later iets met muziek ga doen. Ik vind het vooral heel interessant.

Al vanaf kleins af aan vind ik het heelal fascinerend. Het is ongrijpbaar en oneindig. Er wordt steeds meer ontdekt en daardoor zijn er steeds nieuwe theorieën om te onderzoeken. Bij wiskunde zijn er ook oneindig veel puzzels te bedenken en op te lossen. Wiskunde is een universele taal. Iemand heeft ooit de regels bedacht en er zijn geen uitzonderingen. Dat vind ik leuk. Ik wil later aan de universiteit werken: onderzoek doen en als het kan promoveren. Er zijn zo veel onderzoeksmogelijkheden! Mijn nieuwsgierigheid is ook oneindig, dus ik denk dat ik daar nooit genoeg van zal krijgen.”